neděle 21. října 2012

7. PEPOUŠovo vlnobití III. nastane 22. 10. 2012 v čase 20:00 - 21:00. Téma: Mluvený projev žáků - je to problém?

Přijďte mezi "trochu jiné pedagogy" do online diskuze. Připojte se a přispějte k obohacení našich/vašich zkušeností. Nově probíhají vlnobití na síti Google Plus.

Téma: Mluvený projev žáků - je to problém?
Jestli chcete vědět, jak se hlasování vyvíjí, tak občas jsou výsledné grafy k prohlédnutí na stránce Google Plus, která je vlnobití věnována.

Pokud chcete cokoli říct/napsat k vlnobití, napište na nástěnku. Také na nástěnce uvítáme Vaše návrhy na témata k hlasování...

Jak se v den konání k vlnobití napojit? Velmi snadno: stačí kliknout na tento odkaz: https://plus.google.com/s/%23vlnobiti3-7. Zobrazí se Vám sociální síť Google Plus s výběrem připravených otázek (jsou označené #vlnobiti3-7). Pokud máte účet Google, přihlašte se a můžete ihned psát komentáře.

pondělí 15. října 2012

6. PEPOUŠovo vlnobití III.: Přestávky - jaké aktivity na vybití energie? A co s neklidnými žáky ve třídě?

Přijďte mezi "trochu jiné pedagogy" do online diskuze. Připojte se a přispějte k obohacení našich/vašich zkušeností. Nově probíhají vlnobití na síti Google Plus.


Téma: Přestávky - jaké aktivity na vybití energie? A co s neklidnými žáky ve třídě?
Následuje textový přepis diskuze...



Jaký prostor mají žáci k relaxaci na vaší škole? 18 komentářů

Andrea PaštikováVčera v 20:03
Klasicky - v některých třídách koberec, hračky.?

Pavlína HublováVčera v 20:04
+Andrea Paštiková Na chodbách nebo jen ve třídách??

Andrea PaštikováVčera v 20:06
Pouze ve třídách a teď přechodně v jednom patře je koberec i na části chodby, protože odpoledne slouží pro družinové děti.?

Jana ZárubováVčera v 20:06
Na prvním stupni koberec a hračky, na chodbách o velké přestávce "míčové hry" a když je hezky o velké přestávce chodí na hřiště, druhý stupeň jen na chodbách nebo v malé "kobercovce" - třída vybavená jen kobercem (bez nábytku)?

Petra PšeničkováVčera v 20:07
Dobré mi přijde možnost vyběhat se-líbí se mi třídy s terasou. Ovšem to rozhodně nemá každá škola ani každá třída.?

Pavlína HublováVčera v 20:07
My jsme měli na chodbách žíněnky a "bobíky" (takové velké polštáře-sedáky). Učitelka, která měla dozor, tam měla svou třídu.
Ale nebylo to všude ani na 1. stupni. Na druhém stupni nic.?

Pavlína HublováVčera v 20:08
+Jana Zárubová Jak to řešíte s dozory??

Andrea PaštikováVčera v 20:08
Když je hezky,děti mohly jít o velké přestávce na dvůr (každý stupeň zvlášť). Ale tedy dozor nebyl nic moc.?

Pavlína HublováVčera v 20:11
+Andrea Paštiková Právě proto jsem na to udělala zvláštní otázku - myslím, že to je velký problém...
https://plus.google.com/u/0/102343724523573201897/posts/deuYvvRhEKV?

Jana ZárubováVčera v 20:11
Dozory - s dětmi venku vždy jeden učitel z každého patra, jinak jeden dozor na chodbě?

Hana ZahrádkováVčera v 20:13
Na předchozí škole jsme o velkou přestávku chodili na dvůr, kde děti hrály basket, fotbal nebo na schovku, ostatní se procházely. Na škole, kde působím teď jsme jen na chodbách. Děti posedávají na lavičkách a svačí. ?

Andrea PaštikováVčera v 20:14
Bylo to myšleno tak, že hlídat deváťáky vypuštěné na dvůr bylo vážně úžasné.(ty jejich nápady):-) Kolegyně,co zůstala na chodbě měla docela leháro.?

Pavlína HublováVčera v 20:19
Myslím, že je fajn, když se žáci mohou protáhnout někde venku - na hřišti, na zahradě.
Pouštíte ven všechny žáky z celé školy nebo jen po etapách? Musí jít žáci povinně, nebo si mohou vybrat, kde zůstanou?

Jana ZárubováVčera v 20:23
Pouštíme celý první stupeň. Neřekla bych, že chodí povinně. Je možné i zůstat, ale většinou ve třídě není ani noha :))?

Andrea PaštikováVčera v 20:24
Pouštěli se všichni žáci a bylo to dobrovolné. Na prvním stupni mohli jít až po svačině, druhostupňoví svačili venku.?

Daya MurováVčera v 20:27
U nás povinně všichni.?

Jitka RambouskováVčera v 20:38
U nás do velké přestávky je relativně volno, chodí do krámku na nákupy svačin apod, po velké přestávce už ve třídách.
Kdysi se chodilo i ven, ale nemáme před školou oplocený pozemek a hned je silnice a byl problém s neukázněnými žáky, tak se to zrušilo.?

Pavlína HublováVčera v 20:47
+Jitka Rambousková Chodili jsme i před školu. Není tam sice silnice hlavní, ale je tam. Vždy dvě třídy.
Ale chodil jen první stupeň. Myslím, že 2. si tam prostě netroufli poslat.?



Jak probíhá dozor ve volných prostorách pro pohyb žáků? 18 komentářů

Pavlína HublováVčera v 20:08
Pokud žáci chodí na hřiště nebo na zahradu - kdo má dozor? Jak zajišťujete dozor ve třídách o přestávce??

Jana ZárubováVčera v 20:10
Dozor má vždy jeden učitel z každého patra?

Andrea PaštikováVčera v 20:11
Dozor venku má jeden učitel a druhý obchází dvě patra. Většina dětí je stejně venku.?

Ludmila KovaříkováVčera v 20:17
U nás většinou máme po půlce patra. I tak, pokud se na mém úseku vyskytují živější třídy, mám co dělat, abych je oběhla tak, aby si nic neudělali.?

Pavlína HublováVčera v 20:22
Ony vůbec jsou ty dozory takové... podivné. I kdybych stála hned vedle žáka, který zrovna zakopl, nestihnu ho chytit. A stačí vyjít z nějaké třídy, nebo se jen otočit zády, a úraz může být hned.
Ale nedovedu si představit nějaké fungující řešení.
Takže při představě celé školy na zahradě/hřišti a i kdyby nakrásně celého učitelského dozoru - tak jde jen o to, aby se jim dostalo co nejdříve pomoci.?

Andrea PaštikováVčera v 20:23
Vlastní zkušenost - čím míň děti pociťovaly dozorování, tím se chovaly normálněji. Tam,kde jsme chodily po chodbě jako drábi, jen vyčkávaly, kdy se blížíme a už vymýšlely.?

Ludmila KovaříkováVčera v 20:25
+Andrea Paštiková Tak u nás to funguje naopak. Nechat je být, zbořili by školu.?

Jana ZárubováVčera v 20:25+4
Dozor není od toho, aby viděl všechny žáky v každou chvíli, ale aby tam byl, kdyby se něco stalo a žáci vědí, kam se obrátit, když se něco děje. (takouvou nějakou filozofii zastává náš pan ředitel)?

Daya MurováVčera v 20:26
Když se jde o velké přestávce ven, tak všichni, takže dozor je tam, místo na chodbě.?

Pavlína HublováVčera v 20:30
Také jsme měli povinně - buď jdou všichni nebo nikdo. Proto jsem se na to ptala - jaké strategie školy volí a která převažuje...?

Petra PšeničkováVčera v 20:31
+Ludmila Kovaříková Musím říct, že na škole na 2. stupni byly třídy, které by bez dozoru přestávku ve zdraví nepřečkaly. Ale to samozřejmě není obhajoba. To znamená, že se třídou něco není v pořádku. Přesto, když už taková třída na škole je, tak dozor být musí.?

Daya MurováVčera v 20:41
U nás se toho víc nesmí než smí - není si kam sednout, nesmí se na radiátorech ani na schodech a nesmí se do cizí třídy, takže dozor probíhá jako neustálá buzerace.?

Jitka RambouskováVčera v 20:44
U nás je dozor na chodbách (2 - 3 třídy), chodba velikosti třídy. Takže u nás je problém s prostorem a tím pádem i s pohybem.?

Pavlína HublováVčera v 20:46
+Daya Murová To musí být náročné pro žáky ale i pro učitele...?

Jitka RambouskováVčera v 20:50
jak čtu +Daya Murová tak to úplně vidím, já je nechám na schodech sedět, další den za to dostanou poznámku ....?

Pavlína HublováVčera v 20:51
+Jitka Rambousková Au!?

Jana ZárubováVčera v 20:52
U nás je taky honí ze schodů. Ale když oni tam tak rádi sedí.  A já si pamatuju, jak jsem ráda sadávala na schodech...možná si to někdo nepamatuje...a když jdu, tak se vždy uhnou, tak proč na ně zbytečně řvát...?

Daya MurováVčera v 20:52
+Jitka Rambousková Jo, to potěší. Kdyby nebyli trouby a nepokřikovali dolu na první stupeň...?



Nabízíte ve škole nějaké speciální prostředí pro uvolnění "živějších" žáků? 11 komentářů

Pavlína HublováVčera v 20:10
Měli jsme jednu dobu o velké přestávce otevřenou tělocvičnu, kde dozorovali tělocvikáři. Každá třída mohla vyslat 2 - 3 žáky (ty nejpotřebnější), aby si mohli jít zaběhat a zahrát do tělocvičny.
Byl to jen pokus a ani nevím, jestli ještě funguje. Já jsem tam pak mé maláčky přestala posílat, bylo to moc nebezpečné.?

Jana ZárubováVčera v 20:14 (upraveno)
Máme jednu volnou třídu vybavenou jen kobercem. Děti si tam mohou hrát s měkkými míčky.?

Pavlína HublováVčera v 20:15
+Jana Zárubová Počet je nějak omezen? Nebo věkem??

Hana ZahrádkováVčera v 20:17+1
alternativa psycho-samotky s polstrovanými stěnami? :) +Jana Zárubová ??

Jana ZárubováVčera v 20:20
Většinou je tam tak max 15 dětí. Ale vzhledem k tomu, že mohou hrát fotbálek i na chodbách se nijak zvlášť nehádají.?

Jana ZárubováVčera v 20:21
+Hana Zahrádková polstrované stěny nejsou a je neomezený příchod i odchod (tedy omezený jen tím, že před vstupem se musí zout :))?

Pavlína HublováVčera v 20:26
+Jana Zárubová Jak zajistíte 15 dětí? Jedná se o jednu třídu nebo vybrané žáky??

Jana ZárubováVčera v 20:29
Za celou dobu, co to funguje negylo potřeba nějak "zajišťovat".
Prostě jich tam ani víc nechtělo, proč by se tam cpali, když si mohou zahrát i na chodbě a kdo chtěl, tak byl další den rychlejší a přišel mezi prvními. Ale opravdu se nemuselo nikdy nijak počítat, ani ten počet 15 není nijak stanoven, to jsem napsala jen hrubý odhad?

Pavlína HublováVčera v 20:31
+Jana Zárubová nedovedu si to představit, protože u nás chtěli do tělocvičny vždycky skoro všichni. Musela jsem vytvářet pořadník, aby to bylo spravedlivé.?

Jana ZárubováVčera v 20:33
Ale tím, že mohou hrát i na chodbě si prostě raději zahrají tam, kde je na to více místa a proč se někde tlačit, když na chodbě je místa dost :)?

Jitka RambouskováVčera v 20:49
Kdysi se otevírala i tělocvična a ročníky se střídaly, ale nějak to nedělalo dobrotu. Taky 3 tělocvikáři tam trávili všechny velké přestávky?



Jaké aktivity nabízí vaše škola o přestávkách nebo volných hodinách? 28 komentářů

Ludmila KovaříkováVčera v 20:06
Obvykle jim dám lehký míček na házení a rakety pro stolní tenis.?

Jana ZárubováVčera v 20:08
lehké míčky a míče si nosí žáci?

Pavlína HublováVčera v 20:12
+Ludmila Kovaříková Mohou být na chodbě? Nebo jen ve třídě?
Je to standard u vás ve škole nebo spíš jen tvoje aktivita??

Ludmila KovaříkováVčera v 20:14
Myslím, že jsem s tím začala a že se pomalu míček stává standardem. Na chodbě jim nedovoluji být, protože lidé tudy prochází a jiní vyučující by nemuseli mít pochopení.?

Jana ZárubováVčera v 20:14
U nás mohou být na chodbě jen o velké přestávce.?

Hana ZahrádkováVčera v 20:16
o žádných zatím nevím.?

Pavlína HublováVčera v 20:16
+Ludmila Kovaříková To se mi zdá dost náročné pro žáky - jsou už velcí (mluvím o druhém stupni) a toho prostoru ve třídách není moc...?

Daya MurováVčera v 20:18
Mívali jsme na chodbě ve výklenku stolní tenis, střídal se s prvním stupněm. Pak si ho nějací pánové vzali dolů, že tam bude kroužek. Ten myslím pak ani nebyl a tenis se nevrátil. Jinak je to bída.?

Pavlína HublováVčera v 20:32 (upraveno)
+Daya Murová Ano, také máme. Dva stoly v atriu - tam se střídá celá škola vždy po třídách.
A jeden byl na chodbě, ale teď si nejsem jistá, jestli tam ještě stojí.

Ping-pong je poměrně rozšířená aktivita, která je o přestávce nabízena.
Co takhle boxovací pytel??

Ludmila KovaříkováVčera v 20:26
+Pavlína Hublová Boxovací pytel? To jsi někde viděla??

Pavlína HublováVčera v 20:29
+Ludmila Kovaříková Neviděla, ale tajně jsem o to snila. Myslím, že bych někdy využila i sama pro sebe :-D?

Daya MurováVčera v 20:30 (upraveno)
O boxovacím pytli se uvažuje na prvním stupni. Kolegyně učila na zvláštní a tam ho měli.?

Jana ZárubováVčera v 20:31+1
Já mám ve třídě ještě twister.?

Petra PšeničkováVčera v 20:32
+Pavlína Hublová Boxovací pytel by byl super. Doporučuje se na uvolnění napětí, agrese, emocí. Jen tedy střídání celé školy u jednoho pytle:)?

Pavlína HublováVčera v 20:33
+Jana Zárubová Znám, ale mohla bys pro jistotu hodit nějaký odkaz? Žáci si hrají sami, předpokládám? Je to bezpečné??

Jitka RambouskováVčera v 20:36
U nás se o velké přestávce otvírá počítačovka (pokud je dozor ochotný)?

Ludmila KovaříkováVčera v 20:38
+Jitka Rambousková A co mají všechno dovoleno? Hry? Facebook??

Jana ZárubováVčera v 20:41
http://stolni-hry.heureka.cz/twister-cz/galerie/?

Pavlína HublováVčera v 20:43
To je také zajímavá alternativa +Jitka Rambousková .

Myslíte, že otevřená PC učebna o velké přestávce/volné hodině je vhodným relaxačním prostředím pro (hyper)aktivní žáky??

Jana ZárubováVčera v 20:44+2
Bezpečné? Když se někdo chová jako d***l  může být nebezpečné všechno. Snačíme se, aby se děti chovaly rozumně.?

Jitka RambouskováVčera v 20:45
Hry ano, internet (většinou písničky), semtam vyřídí poštu. FB máme zablokovaný.?

Jana ZárubováVčera v 20:46
Otevřená počítačová učebna je vhodným relaxačním prostředkem.
Pro hyperaktivní žáky asi volíme jiné prostředky.?

Petra PšeničkováVčera v 20:46+1
+Pavlína Hublová Ne, to není.Na druhou stranu je od takového žáka o přestávce klid, a to může být zejména na prvním stupni občas pro učitele potřebná úleva a odpočinek.?

Jitka RambouskováVčera v 20:47
Hry - mají i síťově demo od jedné střílečky, takže se vybijí. nejsme sice příznivcem, ale na druhé straně se vybijí, spolupracují, protože tvoří týmy a je to cca 15 minut,?

Pavlína HublováVčera v 20:55
+Jitka Rambousková Možná, že to sice není pohyb, který bychom viděli nejraději, ale vybít emoce možná také není k zahození.?

Jitka RambouskováVčera v 20:56
Když u nás fakt to místo na pohyb není.?

Pavlína HublováVčera v 20:59
+Jitka Rambousková Alespoň něco nabízíte. Dovedu si představit i školu, kde ani tohle nebude k dispozici.?

Věra Janáková15:37
U nás mají děti možnost chodit o velké přestávce ven na hřiště. Zvlášť mladší a "venkovní" děti využívají. Sloužíme v šatně a na hřišti dozory. Jinak mohou být na chodbě, ale jen na svém patře. Moje děti využívají papírové míčky a taky dost učitelek národky nanosilo po svých dětech hračky a stavebnice do svých tříd.?



Jaká aktivita se vám osvědčila, která pomůže uvolnit napětí u žáka, který se ve výuce hůř soustředí? 4 komentáře

Pavlína HublováVčera v 20:12
Vytáhnout k tabuli, aby se prošel, popř. se párkrát během cesty tam a zpět poválel po zemi.?

Petra PšeničkováVčera v 20:19
Jak píše Pavka, rozpohybovat.?

Pavlína HublováVčera v 20:25
+Petra Pšeničková Možná je právě ten jeden barometrem, že je třeba změnit činnost nebo (u mladších) zařadit pohybovou rozcvičku :)
Jak na 2. stupni??

Petra PšeničkováVčera v 20:26
+Pavlína Hublová Přesně tak.?



Jak reagujete v hodině na žáka, který je neklidný a narušuje tak hodinu? 10 komentářů

Petra PšeničkováVčera v 20:12
Častěji zaměstnávat, vyvoválat, takové ty úkoly-donést do vedlejší třídy učitelce klíče, zapůjčenou pomůcku. Určitě je potřeba takové chování nepřehlížet,dát najevo,že s ním nesouhlasím a pracovat s tím konkrétním žákem.?

Pavlína HublováVčera v 20:14
Začínám očním kontaktem, fungoval mi dotek.

Jinak jsem měla kluka, který, když dostal amok, tak jsem ho málem neudržela (ve 4. třídě). Ale nic jiného nefungovalo - a nebo ho nechat jít "vydýchat" na chodbu. Jenže jsem o něj měla strach, měl tendence k sebepoškozování.
Takže stoupnout si blízko a být pevná jako skála.?

Petra PšeničkováVčera v 20:17
Zahraniční trendy jsou takové,že škola má mít nonstop zajištěnou jednu osobu,která je v pohotovosti právě pro případ,když je nějaký žák např. v silné agresi-pracuje s ním pak tato "osoba" a učitel je dál s žáky. To je ale jaksi zatím spíše nereálné.?

Pavlína HublováVčera v 20:19
+Petra Pšeničková K tomu směřoval i ten projekt pro speciální pedagogy. Nebo se pletu?
Ale o nějakém takovém projektu jsem slyšela...?

Petra PšeničkováVčera v 20:23
+Pavlína Hublová  Ano-krizová intervence byla zahrnutá taky-takže ano.Ale některými učiteli to nebylo správně pochopeno. Stále o tom mluvila kolegyně z PPP,když jsme řešily žáky  s ADHD a jak s nimi pracovat, když se dostanou do "amoku".?

Pavlína HublováVčera v 20:28
+Petra Pšeničková ještě by mě zajímalo, jak by se taková situace řešila v praxi. Dítě dostane amok a co bych jako učitelka mohla udělat? Nemohu ho nechat ve třídě a dojít pro pomoc. Budu ho brát s sebou a nechám bez dozoru třídu?
Byly nějaké podobné konkrétní návrhy??

Petra PšeničkováVčera v 20:36
Klasicky vyslat schopného žáka pro tu pověřenou osobu a mezitím se snažit zajistit toho v amoku a třídu??

Pavlína HublováVčera v 20:45 (upraveno)
+Petra Pšeničková To se mi zdá rozumné :-)?

Věra Janáková16:01
+Petra Pšeničková A doufat, že nezakopne na schodech... Neřešitelné. Právnicky určitě.?

Pavlína Hublová16:17
+Věra Janáková Takových situací máme během školního roku nepočítaně. Jednou nohou... Znáš to.?



Jaké možnosti vám nabízí váš školní řád, když se v hodině žák chová tak, že na něj vaše "zklidňovací pokusy" nezabírají? 17 komentářů

Petra PšeničkováVčera v 20:10
Mě by hodně zajímalo,jestli vlastně učitel ví,co mu umožňuje školní řád. Já mám zkušenost z bývalého pracoviště takovou,že si to každý tak nějak dělal jak myslel. A například takový ŠVP nebyl přístupen veřejnosti ani pedagogům.?

Jana ZárubováVčera v 20:17
Nejzazší možnost je asi odvést k řediteli nebo k zástupci školy. Zatím jsem nikdy nemusela využít?

Petr VanickýVčera v 20:20
když je odvádíte, kdo hlídá třídu??

Daya MurováVčera v 20:22
+Petra Pšeničková a podle čeho jste učili??

Petra PšeničkováVčera v 20:25
+Daya Murová To je dobrý dotaz. Učilo se podle ŠVP,ale přesto se stalo,že v určité fázi roku nebyl k dispozici.?

Daya MurováVčera v 20:32
+Petra Pšeničková Tak to je docela síla!
Zpět k dotazu: můžu žáka poslat do ředitelny, to nedělám. Nebo mohu zavolat rodičům, čímž občas vyhrožuju.?

Petra PšeničkováVčera v 20:34
+Daya Murová Souhlasím. Mívá "poslání do ředitelny" na vaší škole význam? Je to účinné??

Pavlína HublováVčera v 20:35
Přidávám se k +Petr Vanický s dotazem pro +Jana Zárubová : Kdo hlídá třídu, když bys odváděla dítě k řediteli??

Pavlína HublováVčera v 20:37
Každá škola má povinnost mít švp k dispozici stejně jako by jej každý učitel dané školy měl znát. O tom asi není třeba se bavit.

Zajímalo by mě, jestli máte někdo zkušenosti třeba se smlouvami s rodiči? Těmi se také řešila neukázněnost žáků nebo se pletu??

Daya MurováVčera v 20:37
No asi se tam nechce nikomu jít a říkat na sebe, co provedl. Ale zase pro ředitelku asi taky není příjemné někomu domlouvat, když ani pořádně neví, co se dělo. prostě mi to připadá divné. A taky bych si možná připadala hloupě, že to nezvládnu samaa potřebuji vyšší instanci. Ale některé kolegyně je občas na kobereček posílají.?

Jana ZárubováVčera v 20:38
Nikdy jsem neřešila.  :))?

Jana ZárubováVčera v 20:39
Asi by ji v tu chvíli nehlídal nikdo :)?

Pavlína HublováVčera v 20:40+1
+Daya Murová Šla jsem takhle o přestávce s jedním. Došli jsme až téměř před dveře ředitelny, než změkl a slíbil, že už bude ok.?

Jitka RambouskováVčera v 20:40
Osobně jsem ještě nevyužila, ale některé kolegyně využívají. Jedna (od tohoto týdne bývalá) kolegyně prostě odkráčela z hodiny. Většinou, ale spíš po skončení.?

Petra PšeničkováVčera v 20:41
+Pavlína Hublová Ano, ale vytvářela jsem si je sama ve spolupráci s třídním učitelem,když byl ochotný.Pokud rodina spolupracovala a chodila na další sjednané schůzky,tak to fungovalo.Pokud nespolupracovala,tak to nefungovalo. Podle mého názoru by toto měl na škole propagovat výchovný poradce a také nabízet tuto službu.?

Daya MurováVčera v 20:44
Já jsem jednou "uzavírala smlouvu" s žákem a maminka byla u toho a podepsala to. Chvíli to fungovalo. Bylo to ještě před tím, než se vynořily ty zmiňované smlouvy s rodiči.?

Pavlína HublováVčera v 20:44
+Petra Pšeničková Ideální situace - učitel se může s důvěrou obrátit na psec. pedagoga a opačně :)?



Mohou žáci vyrušovat, protože se v hodinách nudí? Máte nějaký recept, jak je zabavit? 18 komentářů

Petra PšeničkováVčera v 20:09
Určitě. Říká se, že je dobré žáky stále zaměstnávat,pak se nemohou nudit-na druhou stranu,dodávám já,zase najít tu hranici a nepřetížit. Toto je hodně vždy o citu v tu konkrétní situaci.Když učitel vidí,že už je žák/třída unavená,je třeba změnit aktivitu, uvolnit se,protáhnout se, vložit aktivitu s pohybem apod.?

Ludmila KovaříkováVčera v 20:16
Určitě je dobré střídat aktivity. Občas dát kratší skupinovou práci, třeba třídění kartiček. Nebo si házíme míčkem a dáváme si vzájemně otázky.
Samozřejmě, čím zajímavější téma, tím lépe, čehož dosáhnout v mluvnici je těžké.?

Daya MurováVčera v 20:21
Zlobí, když jsou unavení. Šesťáci pátou, šestou hodinu jsou na zabití.?

Petra PšeničkováVčera v 20:33
+Daya Murová Pravdou je, že ty poslední hodiny bývají za trest. Obzvlášť znát je to u náročných tříd v chování.?

Pavlína HublováVčera v 20:38
+Ludmila Kovaříková Měla jsem i opačnou zkušenost - když byli moc rozjaření, bylo třeba dát nějakou klidnou činnost, např. předčítání, čtení nebo tak něco podobného.
Jen s těmi "aktivními" to bylo horší...?

Jitka RambouskováVčera v 20:43
+Petra Pšeničková "náročná třída na chování" - problematičtí osmáci, po hodině TV, 6 vyuč. hodina a mám tam jedinou jednu hodinu a ještě OV. Dnes to bylo na mašli. Něco jako práce ve dvojicích nebo skupinách, to vůbec nepřipadá v úvahu, hry - to už vůbec.
Jsem vždycky úplně zničená.?

Daya MurováVčera v 20:46
Známá má takhle vaření s osmáky, kde je několik hyperaktivních. Jezdí se mnou pak autobusem a je totálně vyřízená...Chlapečci skákající s noži přes lavice atd.?

Petra PšeničkováVčera v 20:47
+Jitka Rambousková Je mi to jasné.Učitel asi musí slevit své cíle na takovou hodinu.?

Daya MurováVčera v 20:49+2
Cíl hodiny je jasný, +Petra Pšeničková , přežít :)?

Pavlína HublováVčera v 20:49
Jinými slovy - jsou aktivity, které mohou aktivní ještě více vybudit - a těm je asi lepší v některých chvílích se vyhnout...
Zazněly tady skupinovky. Ještě něco??

Petra PšeničkováVčera v 20:49
+Daya Murová Já si osobně myslím, že výuka vaření na 2. stupni není žádná legrace. Kromě chuti k vaření to vyžaduje zejména schopnost dobré organizace práce a zajištění správné disciplíny-zní to hrozně,ale když se rozjedou,je tam šílený rachot a i nebezpečné. Měla jsem pracovnu naproti kuchyńce.?

Daya MurováVčera v 20:51
První rok, kdy jsem učila, jsem měla dost šílené osmáky na dějepis - v pátek 6. hodinu! To byl horor. To jsem zažívaly ty stavy naprosté bezmoci, kdy chce člověk zahodit křídu, utéct a už se nevrátit. Ale do ponděla jsem to vždycky rozchodila :)?

Pavlína HublováVčera v 20:52
To si asi musí zažít každý začínající učitel - nejúčinnější, jak odložit ideály a růžové brýle a začít se učit praxi :)?

Jitka RambouskováVčera v 20:55
Letos si v pondělí v 13:15 říkám "Tento týden mám odučeno a přežila jsem"
Příští hodinu prostě budou celou hodinu tupě opisovat poznámky a pak dám test, už mi nic jiného nezbývá. Když to nejde po dobrém,... Myslela jsem, že diskuse, myšmapy, kreslené poznámky ... jim udělají školu přijatelnější. Nechtějí. Tak jim osla dělat nebudu.

Pavlína HublováVčera v 20:56
Možná jim +Jitka Rambousková Ukázat, že by to mohlo vypadat i takto. A pak... třeba pochopí.?

Daya MurováVčera v 20:57
+Jitka Rambousková někdy to tak bohužel je...akorát je fakt možné, že třetí hodinu by byli použitelní...?

Jitka RambouskováVčera v 20:58
Osobně vidím problém v to, že v té třídě jinak neučím a jedna hodina je o ničem.?

Daya MurováVčera v 21:01
To jo, vždycky se mi hůř učí dějepis ve třídě, kde nemám nic jiného. A to jsou hodiny dvě a naukový předmět.?










Pokud chcete cokoli říct/napsat k vlnobití, napište na nástěnku. Také na nástěnce uvítáme Vaše návrhy na témata k hlasování...

Jak se v den konání k vlnobití napojit? Velmi snadno: stačí kliknout na tento odkaz: https://plus.google.com/s/%23vlnobiti3-6. Zobrazí se Vám sociální síť Google Plus s výběrem připravených otázek (jsou označené #vlnobiti3-6). Pokud máte účet Google, přihlašte se a můžete ihned psát komentáře.

úterý 9. října 2012

Staňte se nindžou Gmailu

Naučte se tipy a triky pro úsporu času, zvýšení produktivity a efektivní správu e-mailu na nových stránkách o službě Gmail. Tipy a triky jsou členěny podle objemu pošty, kterou dostáváte.



Vzdělávací technologie 21. století - pozvánka na sérii přednášek

Oznámení o novém předmětu na UK Praha, PedF a pozvánka k účasti učitelské veřejnosti. Tento týden se na Karlově univerzitě v Praze, Pedagogické fakultě, M.D.Rettigové 4 rozjíždí zcela nový předmět s názvem Vzdělávací technologie 21. století. Je sice určen hlavně studentům magisterských oborů učitelství, ale vzhledem k tomu, že se jedná o přednášky fyzicky se uskutečňující v aule s kapacitou 250 míst, bez nejmenších obav si dovolím pozvat všechny případné zájemce k osobní účasti. Podle rozvrhu se budeme scházet každý čtvrtek od 8.55 (kromě 25.10.). Zde je sylabus:

 
Celý článek na spomocnik.rvp.cz Autor: Bořivoj Brdička

pondělí 8. října 2012

5. PEPOUŠovo vlnobití III. nastane 8. 10. 2012 v čase 20:00 - 21:00. Téma: Portfolia a jejich neformální využití

Přijďte mezi "trochu jiné pedagogy" do online diskuze. Připojte se a přispějte k obohacení našich/vašich zkušeností. Nově probíhají vlnobití na síti Google Plus.

Téma: Portfolia a jejich neformální využití

Pokud chcete cokoli říct/napsat k vlnobití, napište na nástěnku. Také na nástěnce uvítáme Vaše návrhy na témata k hlasování...

Jak se v den konání k vlnobití napojit? Velmi snadno: stačí kliknout na tento odkaz: https://plus.google.com/s/%23vlnobiti3-5. Zobrazí se Vám sociální síť Google Plus s výběrem připravených otázek (jsou označené #vlnobiti3-5). Pokud máte účet Google, přihlašte se a můžete ihned psát komentáře.

středa 3. října 2012

Programujeme hry pro Android 4

Vytvořte si vlastní hru pro Android! Máte za sebou první programátorské pokusy na platformě Android a chtěli byste si vyzkoušet skutečně komplexní, funkční a zajímavý projekt? Vytvořte vlastní hru pro tuto mobilní platformu a získejte během vývoje cenné zkušenosti, které můžete dále využít při realizaci vlastních her či jiných programů. Společně s autorem projdete všemi fázemi vzniku vesmírné střílečky. Na počátku se seznámíte s příběhem a prostředím, do kterého je hra situována. Budete pokračovat tvorbou základních herních nabídek, herního prostředí a nepřátel, které obdaříte umělou inteligencí, aby hra nebyla nudná a předvídatelná. Poté, co hru dokončíte, vám autor ukáže postupy, jak jí přidat třetí rozměr. Ve výsledku budete mít trojrozměrnou hru, kterou můžete dál rozvíjet podle vlastních nápadů a fantazie.
Publikace vás mimo jiné naučí:
  • Zasadit příběh do hry
  • Vykreslovat herní pozadí a další prvky
  • Vytvořit a rozpohybovat postavy
  • Generovat nepřátele
  • Pracovat s umělou inteligencí nepřátel
  • Přidat 2D hře třetí rozměr
Knihu s 15% slevou zakoupíte v e-shopu knihy.cpress.cz.

úterý 2. října 2012

Seminář pro vedení škol: ICT ve škole - současné možnosti ICT ve vzdělávání a strategie vedení školy

Obsahem a zaměřením unikátní prezenční seminář pro zájemce o ICT ve vzdělávání.
Nedávno jsem uskutečnil několik analýz nabídky dalšího vzdělávání učitelů (DVPP), viz například článek Další vzdělávání učitelů v oblasti ICT, a snažil se zjistit, co školám v této oblasti nejvíce chybí. Kromě jiného jsem dospěl k závěru, že nejvíce chybí vedoucím pracovníkům přehled. Tedy nejen informace o nabídce a možnostech moderních (aktuálních) technologií, ale především příklady, jak by dané technologie mohly ve své škole využít. Nabídku DVPP sleduji jakožto člen akreditační komise MŠMT dlouhodobě a akce tohoto zaměření jsou skutečně výjimečné. Proto jsem se rozhodl vlastní seminář pro ředitele škol, jejich zástupce a ICT koordinátory připravit. Půl roku jsem sbíral materiály, nápady a odkazy a nyní je seminář včetně bohaté webové opory pro účastníky hotov.
Cílem celodenního prezenčního semináře je předložit vedoucím pracovníkům ve školství, příp. ICT koordinátorům aktuální široké spektrum možností a trendů, které ICT nabízejí ve vzdělávání včetně rizik a problematických oblastí, kterým je nutné čelit.
Hlavní část semináře je zaměřena na inovativní výukové aktivity jako je podcasting, digitální vyprávění příběhů, Lip Dub, školní wiki, geocaching, eTwinning, akční výzkum, časové osy, měření chytrými telefony či modelování. Každá aktivita je podpořena množstvím autentických videí z českých škol.

Další témata:
  • Technologická transformace vzdělávání aneb Proč ICT? Proč používáme počítače ve škole a ve vzdělávání? Co nás k tomu vede? Proč znamená zavádění ICT do výuky a do života školy řízení změny?
  • Mýty o ICT ve vzdělávání a diskuze nad jejich vyvracením.
  • Trendy ICT ovlivňující vzdělávání (Horizon Report 2012, Gartner atd.)
  • ProfilŠkola21 – nástroj vypovídající o aktuálním stavu ICT ve školách v ČR, nejobtížnější a nejméně obtížné oblasti začleňování ICT do života školy.
Mým cílem bylo řešit tuto problematiku strategicky, vybavit účastníky nadhledem a doporučeními propojujícími nejnovější poznatky pedagogického výzkumu s pedagogickou praxí, odkazy na další české zdroje a dalšími doplňujícími informacemi (zpravidla ve formě zkrácených textových kompendií a hlavně videí), které jim v jejich pedagogické práci a především vedoucí funkci umožní řízení změny, kterou moderní ICT do vzdělávání přináší.

Termíny semináře

Prozatím je seminář nabízen Národním institutem pro další vzdělávání (NIDV) v několika krajských městech, přihlásit se je možné na stránkách NIDV. Zde uvádím nejbližší termíny:
  • Olomouc - 5. října 2012
  • Pardubice - 16. října 2012
  • Hradec Králové - 23. října 2012
  • Liberec - 20. listopadu 2012
  • Plzeň - 4. prosince 2012
Pokud máte zájem o seminář i mimo tyto termíny a lokality, napište mi (kontakt viz O autorovi).

Zajímavosti o semináři

  • cílem semináře není naučit se dané aktivity realizovat prakticky, cílem je „pouze“ představení, seznámení a nabídnutí odkazů na další zdroje,
  • odkazy téměř výhradně na české zdroje a inovativní ukázky z praxe českých škol,
  • prezentace slouží jako studijní materiál,
  • všechny materiály jsou korektně citovány,
  • prezentace obsahují desítky aktivních odkazů na další webové stránky,
  • webová opora obsahuje veškeré materiály a tříděné odkazy,
  • příprava celého semináře zabrala přes 60 hodin,
  • připraveno ke zhlédnutí je 3 hod. a 3 min. videozáznamů obsažených ve 37 videích,
  • všechny služby, nástroje a software v prezentacích uváděný je zdarma, školy za něj nemusejí platit.
Ondřej Neumajer