středa 12. listopadu 2008

Předvánoční nákupní horečka: Co a jak Češi nakupují online?

Čeští uživatelé internetu nakupují online rádi, potvrdil to průzkum společnosti Google a agentury TNS Infratest, uvádí se v právě zveřejněné tiskové zprávě k tomuto průzkumu.
... Pokračování

Na internetu už více než 90 % uživatelů nakoupilo spotřební zboží nebo počítačové příslušenství. Když zboží uživatelé hledají, nejčastěji využívají vyhledávače, protože jim umožňují snadno a rychle najít výrobce nebo relevantní elektronický obchod. Specialitou českých uživatelů je to, že častěji než jiné národy nakupují na internetu zájezdy.

Co Češi nakupují?

V posledních 12 měsících Češi na internetu nejčastěji nakupovali spotřební zboží (94 %) a techniku (92 % - IT, audio, video produkty). Konkrétně šlo o tyto kategorie:

1. Oblečení a doplňky 88 %

2. Kosmetika a parfémy 78 %

3. Osobní péče (holicí strojky, fény) 56 %

4. Periferní počítačová zařízení (tiskárna, scanner, atd.) 55%

Jak hledají a nakupují?

88 % lidí před nákupem zkoumá nabídku na internetu, zvláště to pak platí pro nákup počítačové a digitální techniky, domácích spotřebičů, mobilních telefonů, aut a výdajů spojených s cestováním.

· Typickými online produkty (průzkum i nákup častěji online) jsou zájezdy, počítačové programy a náklady spojené se služebními cestami (letenky, hotel, atd.)

· Typickými offline produkty (průzkum i nákup častěji offline) jsou pak oblečení a doplňky, kosmetika, sportovní zboží a mobilní tarify. (viz graf č. 1)

Kde hledají, když nakupují?

Při prozkoumávání nabídek spoléhá až 88 % českých uživatelů na vyhledávače, protože jim umožňují dostat se k webovým stránkám, které by jinak vůbec neobjevili (87 %) nebo z toho důvodu, že rychle najdou relevantní prodejce zboží, o které mají zájem (85 %).

Dále pak pro hledání zboží využívají přímo webové stránky výrobce (53 %) nebo stránky maloobchodů (51 %). Zajímavým způsobem je internetová aukce, kterou k nákupu, případě vyhledávání informací před koupí používá 44 % uživatelů.

Jak u nákupu digitálních fotoaparátů, domácích spotřebičů, tak při pořízení povinného ručení nejdříve uživatelé porovnali ceny v jednotlivých e-shopech a pak nakoupili online.

Kdy věří internetovému obchodu?

Češi důvěřují těm online obchodům, které mají na stránkách uvedený český telefonický kontakt (75 %), případně najdou reference od jiných spotřebitelů (74 %) nebo nabízejí českou řadu produktů.

Češi mezi evropskou špičkou v online nákupech

Češi patří mezi středoevropany mezi aktivní online zákazníky. V porovnání třeba s Polskem nakoupilo spotřební zboží na internetu 94 % českých uživatelů internetu a 91 % Poláků. Nejčastěji ze sledovaných zemí také nakupujeme na internetu auta: v Česku je to 18 % lidí, v Polsku 17 % a v Turecku 13 %. A Češi vedou i v případě nákupů techniky: nakoupilo ji 92 % českých návštěvníků internetu, v Polsku to je 91 % a v Turecku 87 %.

Informace o výzkumu:

  • Výzkumná agentura: TNS Infratest
  • Období: 30. července - 12. srpna 2008
  • Metoda: online panel
  • Vzorek:
    • 1,019 internetových uživatelů
    • 8,478 nákupů
    • 55 % ženy: 45 % muži
    • 15 - 59+ let
    • používají internet častěji než jednou denně

Žádné komentáře: